چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

علی کهن‌نسب: روزشمار جام‌جهانی 2010 افریقای جنوبی به آغاز بزرگ‌ترین رویداد ورزشی سال 2010 نزدیک می‌شود.

تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها که از مدت‌ها قبل خود را آماده کرده‌اند، در تدارک سفر به قاره سیاه و افریقای جنوبی هستند تا بزرگ‌ترین مسابقه های ورزشی جهان در سال 2010 را در یک کشور افریقایی برگزار کنند.

این نخستین بار است که یک کشور افریقایی میزبان جام‌جهانی است و برگزاری این رقابت‌ها می‌تواند فرصت مناسبی برای شناخت بیشتر این قاره برای مردم جهان باشد. جام‌جهانی 2010 می‌تواند با توجه به حضور نمایندگان تمام قاره‌ها و شش تیم از قاره سیاه، جام شگفتی‌ها نیز باشد، ولی غیبت تعدادی از ستارگان بزرگ فوتبال که یا مصدوم‌اند، یا مورد بی‌مهری مربیان تیم قرار گرفته‌اند، باعث شده گمانه‌زنی در مورد قهرمانی تیم‌ها یا ستارگان جام با تأمل بیشتری صورت گیرد. دو هفته مانده به این رقابت‌ها، به وضعیت گروه‌های هشت‌گانه می‌پردازیم.

رویارویی قهرمانان

فرانسه و اروگوئه، دو قهرمان سابق جام‌جهانی، در کنار افریقای جنوبی میزبان و مکزیک در گروه اول با یکدیگر رقابت‌ می‌کنند؛ گروهی که چندان چنگی به دل نمی‌زند. فرانسه، قهرمان جام‌جهانی 1998 با وجود این که تیم پرمهره‌ای است، نتایج ضعیفی در دور مقدماتی کسب کرد و با تقلب تیه‌ری آنری توانست ایرلند را حذف کند و مسافر جام‌جهانی شود. با این حال یک قهرمانی، یک نایب قهرمانی و دو عنوان سومی در جام‌جهانی، فرانسه را در صدر تیم‌های مدعی گروه برای صعود قرار داده است.

تیم ملی فرانسه

مکزیکی‌ها نیز چهاردهمین حضور خود را در جام‌جهانی تجربه می‌کنند، با این حال تنها دو بار به جمع هشت تیم اول راه یافته‌اند. رافائل مارکز، مدافع بارسلونای اسپانیا، سرشناس‌ترین بازیکن این تیم است. تنها امتیاز افریقای جنوبی میزبان بودن آن است. افریقای جنوبی در رده بندی فیفا تیم هشتاد و نهم است و این یعنی امید چندانی به این تیم نمی‌رود. اروگوئه نیز پس از هشت سال دوباره به جام‌جهانی راه یافته است. خاطره  دوعنوان قهرمانی اروگوئه‌ای‌ها به تاریخ پیوسته است؛ اتفاقی که پس از دهه 1950 هیچ‌گاه تکرار نشد.

بیداری غول خفته

آرژانتین را باید «غول خفته فوتبال» دانست. آرژانتین دوبار قهرمان جهان شده است و دو بار هم نایب‌قهرمان جهان؛ ولی اینها دلیل نمی‌شود تا آرژانتین به راحتی در جام‌جهانی حضور یابد. شاگردان مارادونا برای صعود به جام‌جهانی از مرحله مقدماتی تا آستانه حذف از رقابت‌ها پیش رفتند، ولی نباید فراموش کرد که آرژانتین به هر حال با سبک خاص فوتبال خود همواره یک مدعی جدی است؛ چه با مارادونا، چه بدون مارادونا. به ویژه این که ستاره‌ای چون لیونل مسی دارد.

بازیکنان تیم ملی کره جنوبی

کارشناسان معتقدند که نیجریه توانایی شگفتی‌سازی را دارد. نیجریه‌ای‌ها که برای چهارمین بار به جام‌جهانی می‌آیند، در مرحله مقدماتی بدون شکست کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشتند. این کشور پرجمعیت افریقایی می‌تواند یکی دیگر از صعودکننده‌های گروه باشد. در مورد یونان تنها نقطه مثبت همان یک بار قهرمانی در جام ملت‌های اروپاست که در میان ناباوری همگان اتفاق افتاد؛ ولی از کشوری که برای دومین بار به جام‌جهانی می‌آید و دوران افول خود را طی می‌کند، انتظار شگفتی‌سازی نداشته باشید.
کره جنوبی تنها نماینده قاره آسیاست که به نیمه‌نهایی جام‌جهانی راه پیدا کرده است. این تیم با هفتمین حضور متوالی خود در جام‌جهانی بیشترین حضور یک تیم آسیایی را در جام دارد. بی‌شک در جمع کره‌ای‌ها پارک جی ‌سونگ، هافبک تهاجمی باشگاه منچستر یونایتد انگلیس از همه سرشناس‌تر است.

توپ پر انگلیسی‌ها

انگلیس را باید تیم همیشه‌مدعی ولی ناکام جام‌جهانی معرفی کرد. از تنها قهرمانی انگلیسی‌ها در جام‌جهانی نزدیک به نیم قرن می‌گذرد و پس از آن، این تیم همواره جزو تیم‌های خوب جام‌جهانی، ولی در عین حال ناکام بوده است. انگلیسی‌ها این بار بسیار امیدوارند تا با فابیو کاپلوی ایتالیایی طلسم ناکامی‌های خود را بشکنند. کارشناسان معتقدند انگلیس با وین‌رونی، استیون جرارد، لمپارد، تری و... چیزی برای کسب افتخار کم ندارد. امریکا، دیگر تیم گروه، 80 سال قبل در اولین دوره جام‌جهانی سوم شد و در سال 2002 نیز به مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌ها راه یافت، ولی از این کشور که فوتبال ورزش اصلی آن نیست، انتظار چندانی نمی‌رود.

بازیکنان تیم ملی انگلستان

الجزایری‌ها پرانگیزه‌اند و پس از 24 سال به جام‌جهانی می‌آیند و قابلیت شگفتی‌آفرینی دارند. صعود این تیم در روز پایانی و حذف مصر اتفاقات زیادی را رقم زد.
اسلوونی دومین حضور خود را در جام‌جهانی جشن می‌گیرد. این تیم با حذف روسیه مدعی، دست به کار بزرگی زد و در جام‌جهانی نیز می‌تواند حداقل از مدعیان صعود از گروه نه چندان دشوار خود باشد.

فوتبال آلمانی

آلمان‌ها پس از برزیل با 17 حضور در جام‌جهانی، بیشترین حضور را دارند. سه بار قهرمان جهان شده‌اند و چهار بار هم نایب‌قهرمان جهان و سه بار هم به عنوان سومی دست یافته‌اند. تا قبل از رقابت‌های  جام‌ جهانی، نمایش آلمان‌ها چنگی به دل نمی‌زند ولی در جام‌جهانی، آلمان همواره یک تیم مدعی است و جور دیگری بازی می‌کند.
استرالیا نیز که چند سالی است به سهمیه فوتبال آسیا اضافه شده، در جام‌جهانی 1974 و 2002 نیز حضور داشته است؛ ولی در این گروه با توجه به رقبا، کار بسیار دشواری پیش‌ رو دارد. هری کیول همچنان ستاره سرشناس این تیم است.
صربستان برای نخستین بار به عنوان تیمی مستقل در جام‌جهانی شرکت می‌کند. این تیم در مرحله مقدماتی نتایج بسیار خوبی کسب کرد. دژان استانکویچ سرشناس‌ترین بازیکن این تیم است که در اینترمیلان ایتالیا توپ می‌زند.

بازیکنان تیم ملی غنا

غنا، دیگر تیم افریقایی که در سال 2006 به دور دوم رقابت‌ها صعود کرد، این بار نیز امیدوار است تا با مایکل اسین،‌تک ستاره خود به مرحله بعدی صعود کند؛ کاری که البته چندان هم آسان نیست.

آرزوی لاله‌های وحشی

فوتبال هلند همه چیز دارد جز قهرمانی در جام جهانی؛ کشوری که همواره ستارگان بزرگی را به دنیای فوتبال معرفی می‌کند و فوتبال زیبایی ارائه می‌دهد، ولی هیچ‌گاه نتوانسته جام قهرمانی را بالای سر ببرد. هلندی‌ها  نزدیک به چهار دهه قبل در دو دوره متوالی نایب‌قهرمان جام‌جهانی شدند.
ژاپنی‌ها چهارمین بار است که در جام‌جهانی حاضر می شوند. آنها با  فیلیپ تروسیه، مربی  فرانسوی در مسابقات جام‌جهانی 2002 که به‌طور مشترک در دو کشور کره جنوبی و ژاپن برگزار شد، تا مرحله یک هشتم نهایی صعود کردند.

ساموئل اتوئو

دانمارکی‌ها به همان روش معروف  وایکینگ‌ها به جام‌جهانی آمده‌اند. این تیم با عبور از سد سوئد و پرتغالِ مدعی به جام‌جهانی صعود کرد. به همین دلیل بعد از هلند می‌تواند دومین تیم مدعی گروه باشد.
کامرون تیمی است که به سادگی نمی‌توان از کنار نام آن گذشت. شیرهای رام‌ناشدنی با بازیکنانی چون کارلوس کامنی، ریگوبرت سانگ و ساموئل اتوئو می‌توانند برای هر تیمی خطرناک باشند.

تکرار قهرمانی

ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی دوره قبل برای هفدهمین بار به جام‌جهانی می‌آید. لاجوردی‌پوشان با توجه به هم‌گروهی با نیوزیلند، اسلواکی و پاراگوئه، کار دشواری برای صعود ندارند.
 مارچلو لیپی، مربی سرشناس این تیم تغییرات  زیادی در تیم ایجاد کرده و تعدادی از ستاره‌ها را به اردوی تیم ملی دعوت نکرده است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان به موفقیت این تیم به دیده تردید می‌نگرند.

تیم ملی ایتالیا، قهرمان جام جهانی 2006

در نیوزیلند فوتبال ورزش دهم کشور است. نیوزیلندی‌ها با حذف بحرین، نماینده قاره آسیا برای دومین بار به جام‌جهانی راه یافته‌اند. همین حضور افتخار بزرگی برای آنهاست و بعید است حرفی برای گفتن داشته باشند.
پاراگوئه با توجه به هم‌گروهی‌ها و نتایجی که در مرحله مقدماتی رقابت‌ها کسب کرد، می‌تواند دومین مدعی صعود از گروه باشد. این تیم در مرحله مقدماتی زودتر از برزیل و آرژانتین صعودش را به جام‌جهانی قطعی کرد و تجربه زیادی نیز دارد. در عوض اسلواکی اولین بار است که در جام‌جهانی حضور می‌یابد و انتظار چندانی از آن نمی‌رود.

جنگ دارا و ندار

شک نکنید گروهی که از برزیل، پرتغال، ساحل عاج و کره شمالی شکل گرفته سخت‌ترین گروه جام‌جهانی است. برزیل به عنوان پرافتخارترین تیم جام‌جهانی باید مدعی اصلی صعود باشد. جام‌جهانی و مراحل پایانی آن بدون برزیل جذابیتی ندارد. هشت سال از قهرمانی این تیم در سال 2002 می‌گذرد و به نظر، زمان کسب افتخار مجدد برای شاگردان کارلوس دونگا فرا رسیده است. نام پرتغال نیز همیشه بزرگ است، هرچند که پرتغالی ها از روزهای اوج خود فاصله دارند. این تیم پس از پیروزی در پلی‌آف به جام‌جهانی راه پیدا کرد، ولی حضور بازیکنی چون کریستیانو رونالدو بر جذابیت و توانایی‌های تیم اضافه می‌کند.

کریستیانو رونالدو

از آخرین حضور کره شمالی در جام‌جهانی بیش از چهار دهه می‌گذرد. آنها آخرین بار در سال 1966 در جام‌جهانی انگلستان شرکت کردند و با راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی، «طوفان زرد» لقب گرفتند.
ساحل عاج، دیگر تیم گروه، یکی از هفت تیمی است که بدون شکست به جام‌جهانی می‌آید. این دومین حضور این تیم در جام‌جهانی است. ساحل عاج می‌تواند یکی دیگر از تیم‌های شگفتی‌ساز جام‌جهانی باشد، به ویژه این که ستاره‌ای چون دیدیه دروگبا نیز در آن حضور دارد.

شانس، پشت دروازه اسپانیایی‌ها

اسپانیا را باید بهترین تیم دوره مقدماتی دانست. همواره قبل از آغاز رقابت‌ها نام اسپانیا به عنوان مدعی مطرح می‌شود، ولی زمان رقابت‌ها گویی این تیم در حد و اندازه جام‌جهانی نیست. شاید این بار داستان به گونه دیگری رقم بخورد، به ویژه این که اسپانیایی ها در گروه آسانی نیز قرار گرفته‌اند.
شیلی در دور مقدماتی بالاتر از آرژانتین ایستاد و پس از 12 سال بار دیگر به جام‌جهانی راه یافت؛ با این حال انتظار زیادی از این تیم نمی‌رود.
سوئیس با اوتمار هیتزفیلد برای شگفتی‌‌آفرینی می‌آید. کارشناسان معتقدند سوئیس با توجه به گروه، آسان به جام‌جهانی راه یافته است، ولی نتایج این تیم در یورو 2008 نشان داد که موفقیت این تیم اتفاقی نیست.

تیم ملی اسپانیا

مردم کشور هندوراس پس از 28 سال بار دیگر حضور در جام‌جهانی را تجربه می‌کنند و همین برای آنها کافی است؛ ولی گروه آسان می‌تواند برای نخستین بار این تیم را به مرحله دوم رقابت‌ها بفرستد.
البته باید تا آغاز رقابت‌ها صبر کرد؛ چون معادلات و نتایج فوتبال در مستطیل سبز آن رقم می‌خورد و  نه روی کاغذ. با این حال، فوتبال یک قاعده کلی دارد: قوی‌تر می‌برد و ضعیف‌تر می‌بازد؛ مگر این که...

کد خبر 109054

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز